Typy motocykli: kluczowe cechy, dzięki którym możesz szybko dokonać wyboru
Pierwszy przedstawiciel przemysłu motocyklowego pojawił się na świecie już w 1885 roku. Był to rozwój niemieckich inżynierów Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha, których nazwiska do dziś są znane osobom, chociaż troszkę zainteresowanym rynkiem motoryzacyjnym. Pierwszy motocykl o pojemności 260 cm3 i mocy zaledwie 0,5 KM został nazwany Daimler Reitwagen.
Przez ponad sto lat historii przemysłu motocyklowego powstała ogromna liczba modeli pojazdów dwukołowych. Segment ciągle się rozwija, ulepsza i rozszerza. Nic dziwnego, że nawet osoba, która uważa siebie za fana motocykli, może łatwo pomylić wielu nazw i odmian.
Nowoczesny motocykl to dwu- lub trójkołowy pojazd, którego konstrukcja składa się z rurowej kierownicy, silnika w ramie i siodła. Na tym kończą się wspólne cechy różnych motocykli. Aby chociaż trochę uprościć wyszukiwanie i selekcję pojazdów mechanicznych na amerykańskiej aukcji ubezpieczeniowej, Columb Trade oferuje zapoznać się z głównymi typami motocykli, ponieważ tak ten transport jest najczęściej klasyfikowany. W celu prawidłowej identyfikacji podzielimy wszystkie motocykle wymyślone przez człowieka na dwie duże grupy: drogowe i terenowe. A one z kolei zawierają już inne różne typy.
- Motocykle drogowe
- Klasyczny
Grupa motocykli drogowych również jest nazywana jako motocykle uliczne, jednak nie należy ich mylić z klasycznymi, ponieważ te ostatnie nadal należą do typów, podobnie jak wiele innych. Zapoznamy się bardziej szczegółowo z głównymi typami motocykli trochę później.
W wersji angielskiej ten typ nazywa się „naked bikes”, co dosłownie brzmi jak nagi motocykl. To uniwersalny motocykl charakteryzujący się klasycznym wyglądem, który służy do codziennego poruszania się po mieście lub na krótkich dystansach po autostradzie. Inne nazwy, które można znaleźć w opisach: streetfighter („uliczny wojownik”), neoklasyczny, standardowy, roadster.
Kluczowe cechy klasycznego typu:
- prosty krój, siodło na wysokości 80 cm;
- lekkie wygięcie kierownicy;
- pełnoprawny sprzęt oświetleniowy, sygnał;
- zwiększona żywotność silnika i skrzyni biegów;
- różnorodna gama silników — rzędowa, w kształcie litery V lub przeciwstawna o pojemności od 50 cm³ do 1,5-2 litrów;
- koła odlewane lub szprychowe, gumowe z połączonym bieżnikiem zapewniającym dobrą przyczepność na wszystkich typach nawierzchni;
- czasami produkowany bez przedniej szyby, więc jest rzadko używany na trasach długodystansowych;
- waga od 80 do 200 kg w zależności od marki i modelu;
- łatwość obsługi, dlatego częściej występuje w krajach o skomplikowanym ruchu transportowym (Indie, Chiny), służy jako zamiana roweru;
- bezpretensjonalność w służbie.
Do klasyków można zaliczyć zarówno radziecki IZH, jak i nowoczesną Hondę CB500F, Ducati Monster S4, Jawa 350, Yamaha. Klasyczne motocykle często powtarzają pewne cechy innych klas, więc można je łatwo pomylić z cruiserem, chopperem lub motocyklem sportowym. Można je rozróżnić w zależności od charakterystyki silnika.
Motocykl turystyczny
Tak zwane limuzyny w świecie motocykli są przeznaczone do pokonywania długich dystansów z maksymalnym komfortem. Biorąc pod uwagę koszt i wymiary, ten transport jest bardziej przydatny dla prawdziwych miłośników, którzy preferują jazdę motocyklem, ale z komfortem zagranicznego samochodu nie mniejszego niż klasa średnia.
Cechy motocykli turystycznych:
- wyposażone w miękkie siedzenia, często podgrzewane, siodełko pasażera ma wysokie oparcie i wygodne podłokietniki;
- obecność bocznych kufrów i bagażnika;
- zwiększone bezpieczeństwo dzięki szerokim błotnikom, przedniej szybie i noskom;
- silniki — często o małej mocy, o roboczej pojemności 1-3 litrów i mocy 50-150 koni mechanicznych;
- najniższy możliwy środek ciężkości dla większej stabilności;
- obszerne zbiorniki paliwa;
- koła odlewane, bieżnik do jazdy po nawierzchniach doskonałej jakości;
- multimedia, klimatyzacja, poduszki powietrzne.
Przedstawiciele typów: Honda GL1800 Gold Wing, BMW R1200RT, H-D Road Glide. To najcięższe motocykle produkowane masowo, co jest raczej wadą, ponieważ elementarne zejście na pobocze może utrudniać powrót na drogę. Niemniej jednak kluczową zaletą tego typu jest to, że nawet po przejechaniu 1000 km kierowca i pasażer nie odczuwają zmęczenia.
Motocykle sportowe lub motocykle wyścigowe
To są motocykle, które jeżdżą po drogach z taką prędkością, że nikt nie jest w stanie rozpoznać ich wygląd zewnętrzny, ale dźwięk jest czymś, co na długo zostanie w pamięci. Producenci motocykli sportowych koncentrują się na szybkości i komfortowym prowadzeniu.
Najbardziej znani przedstawiciele: Suzuki Hayabusa, Ducati 749, Yamaha R1, a także Honda CBR1000RR Fireblade.
Wskaźniki prędkości są osiągane dzięki:
- lekkiej konstrukcji, plastikowemu lub cienkiemu lekkiemu metalowemu korpusowi;
- całkowity brak komfortu specyficznego dopasowania kierowcy do ciała pochylonego do przodu, co zmniejsza opór powietrza;
- potężne silniki;
- koła ze stopów lekkich z szeroką gumą i gładkim bieżnikiem;
- jeśli chodzi o motocykle sportowe wyłącznie na tor, które nie są używane w mieście, to takie motocykle nie posiadają nawet sprzętu oświetleniowego oraz sygnału dźwiękowego.
Są to głównie szybkie silniki rzędowe lub w kształcie litery V o średniej pojemności roboczej 1 litra, liczba cylindrów: do 4.
Motocykle sportowe są często produkowane jako hybrydy w połączeniu z innymi typami. Najczęściej są to tury sportowe, które odpowiadają tym, kto lubi szybką, ale wygodniejszą jazdę. Na przykład BMW K1200GT, Honda Blackbird lub Kawasaki ZZR.
Krążowniki (z języka angielskiego Cruiser)
W szerokim rozumieniu są to motocykle, którymi jeżdżą motorzysty. Jest to ciężki, mocny pojazd, który wymaga dobrej drogi i spokojnej jazdy. Najbardziej znanym przedstawicielem tego typu jest Harley-Davidson FatBoy, a standardem współczesnego rynku jest seria Softail.
Cechy charakterystyczne krążowników:
- niskie zawieszenie z miękkim siodłem (średnia wysokość siodełka — 70 cm);
- szerokie deski do biegania, duże osłony nad kołami;
- wysoka kierownica w kształcie litery U;
- jednostki napędowe w kształcie litery V z dwoma cylindrami i objętością roboczą 1-2 litrów;
- duża ilość chromu na wykończeniu;
- zbiornik w kształcie kropli.
Odpowiedni dla miłośników spokojnej jazdy, którzy szukają statusowego i niezawodnego pojazdu dwukołowego.
Choppery
Są to ciężkie i mocne motocykle używane do codziennego transportu po mieście. Dyktatorem trendu Chopper stał się kultowy Harley Davidson.
Ogólny styl tego typu powstał w latach pięćdziesiątych i od tamtej pory nie uległ zmianie. Chopper można rozpoznać po następujących cechach:
- rozszerzona rama;
- proste, niskie siedzenie, jak na krześle;
- długi przedni widelec (do 2 metrów) i wyraźna kierownica w kształcie litery V;
- przednie podnóżki;
- brak plastikowego opakowania;
- mały zbiornik;
- uproszczony pulpit nawigacyjny;
- duża ilość chromu na wykończeniu;
- koła szprychowe o średnicy od 18 do 21 cali (tył jest mniejszy niż przód);
- mocny silnik w kształcie litery V o małej mocy z poprzecznym wałem korbowym.
Motocykl tego typu wymaga doskonałej jakości dróg i jeżdżą nim powoli, aby zobaczyć miejscowość lub zaskoczyć innych. Rzadko produkowane masowo, w większości są to przerobione Harley-Davidson lub Indian.
Bobbers
Są to poprzednicy chopperów. Pod tą nazwą warto przypomnieć sobie seryjne motocykle przerobione specjalnie do udziału w wyścigach ulicznych. Nazwa pochodzi z języka angielskiego bob („krótkie włosy”), ponieważ przedni błotnik i inne niepotrzebne elementy zostały całkowicie usunięte z rowerów, tylny błotnik został skrócony, aby wizualnie rozjaśnić konstrukcję. Różnią się od chopperów nierodnikowym nachyleniem i długością przedniego widelca, raczej wąską tylną oponą.
Ten typ jest bardzo popularny w USA i stał się kultowy po pojawieniu się w 1953 roku w filmie „Dziki” z Marlonem Brando. Tam główny bohater jeździł swoim własnym boberem, wykonanym na bazie Triumph Thunderbird 650.
Niestandardowe lub indywidualne motocykle
W rzeczywistości jest to pojazd wykonany na zamówienie, z uwzględnieniem potrzeb i życzeń przyszłego właściciela. W praktyce mówimy o całkowicie przeprojektowanych modelach produkcyjnych, pełnym tuningu czy lekkich liftingach, czy też o pojazdach wykonanych od podstaw. W każdym razie jest to liczba pojedyncza lub ograniczona. Istnieją również przykłady fabrycznej serii produkcyjnej — Harley-Davidson CVO. Wiele wersji klasyfikacji użytkownicy umieszczają w osobnej grupie, obok motocykli terenowych i drogowych. Do tej grupy należą choppery i bobbery. Przedstawiciele dowolnego typu opisani w tym artykule mogą być niestandardowi.
Motocykle elektryczne lub enduro
Trend elektryfikacji rozszerzył się ostatnio poza rynek motoryzacyjny. W branży motocyklowej producenci również aktywnie wykorzystują silnik elektryczny zamiast tradycyjnego ICE. Na rynku jest wiele dostępnych modeli o różnej rezerwie chodu i różnej mocy. Zewnętrznie nie różnią się zasadniczo od tradycyjnych wersji. Godne uwagi przykłady: Alta Redshift SM, Lightning LS-218.
Driftery lub dragstery
Chociaż są to rowery wyścigowe, zalicza się je do kategorii motocykli drogowych, ponieważ te wyścigi mają miejsce na zwykłych drogach. Taki rodzaj motocykli nie nadaje się do codziennej jazdy. Charakterystyczne cechy tego typu to duża waga, moc do 1000 koni mechanicznych i więcej. Zewnętrznie rowery wyróżniają się szerokim tylnym kołem, obecnością kół podporowych z boku, prostą wąską kierownicą, niskim pokładem i przednią owiewką.
Przedstawiciele segmentu: H-D V-Rod, Yamaha Dragstar, Kawasaki VN 1500 Drifter.
Mini bike lub scarvers
Najmniejsze motocykle wykazujące doskonałe właściwości jezdne i prędkość. Nadal jest to profesjonalny, wąsko ukierunkowany transport do wyścigów asfaltowych, który nie jest używany do jazdy po drogach publicznych. Do rozrywki nadają się modele Tote Gote lub japońska Honda Z-series, do profesjonalnych wyścigów — BMW F650CS.
Motocykle terenowe
To grupa motocykli, które służą do jazdy terenowej. Łączy mniej typów niż drogowe, ale jest też w czym wybierać.
Motocykle motocrossowe
To pojazd, który bierze udział w terenowych wyścigach przełajowych. Zazwyczaj są wyposażone w mocną lekką ramę, mocny silnik, niezawodne zawieszenie. Taki sportowy samochód nie jest obciążony sprzętem oświetleniowym i innymi urządzeniami. Specjalna guma i zbyt sztywne zawieszenie nie pozwalają na jazdę na normalnych drogach. Rozpoznawalnym przedstawicielem klasy cross-country jest Kawasaki KXF.
Enduro
Często łączy się je w jeden typ z rowerami motocrossowymi. Jednak to raczej środek transportu dla turystyki terenowej, który jest mocniejszy i cięższy niż pojazdy terenowe. Nazwa mówi sama za siebie — w tłumaczeniu z języka angielskiego endurance oznacza „wytrzymałość”.
Enduro charakteryzują się lekkością, brakiem ciężkich elementów w konstrukcji oraz nadwoziem wykonanym z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego. Siedzenie pojazdu jest wąskie i sztywne, nie ma rozrusznika elektrycznego, bagażnika, oświetlenia. Chociaż niektórzy producenci oferują modele odpowiednie do jazdy po mieście. Silniki są głównie jednocylindrowe o pojemności roboczej nie większej niż 1 litr. Niektóre marki mają również modele z bardziej pojemnymi układami napędowymi, które doskonale sprawdzają się podczas długich podróży, na przykład Honda VFR1200X Crosstourer.
Motard i supermoto
To raczej podtyp enduro, który różni się od tradycyjnych wersji 17-calowymi kołami, bieżnikiem zapewniającym przyczepność na asfalcie, mocnymi hamulcami, zawieszeniem z miejskimi ustawieniami. Takie rowery mogą być zarówno używane w wyścigach, jak i do codziennego poruszania się po mieście.
Jeśli motard to rodzaj enduro na miasto, wtedy supermotocykle to motocykle wyłącznie na tory. Tę klasę produkują prawie wszyscy znani producenci: Kawasaki, Honda, Ducati, Yamaha i inni.
W zasadzie podział motocykli na grupy jest bardzo względny. Producenci często łączą w swoich liniach cechy różnych typów i podtypów, dlatego wybór należy najpierw zacząć od celu użytkowania motocykla, a następnie szczegółowo omówić typy i cechy techniczne.
Dlatego w artykule ograniczyliśmy się do głównych odmian motocykli, które są prezentowane w wystarczającej ilości na rynku amerykańskim. Columb Trade oferuje zakup na aukcji oraz sprowadzenie do Polski każdego wariantu motocyklu przedstawionego powyżej.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!