Rodzaje certyfikatów dla pojazdów na aukcjach ubezpieczeniowych w USA
Szanowni Klienci! Miło nam poinformować, że nasza firma Columb Auto Trade jako jedna z nielicznych może dziś zaoferować prawie każdy RODZAJ DOKUMENTÓW niezbędnych do eksportu samochodów z USA. Nie istnieje dla nas dokumentów, których nie możemy sprowadzić do Polski. Jednak musisz zrozumieć, że istnieją rodzaje certyfikatów, które wpływają na czas dostawy i mogą powodować dodatkowe koszty ze strony klienta.
Amerykański rynek wtórny jest największy i najbardziej zróżnicowany. Główną przyczyną dużego wyboru używanych samochodów jest to, że Amerykanie rzadko naprawiają samochody, nawet po niewielkich uszkodzeniach. Ze względu na wysokie koszty usług autoserwisów i dużą liczbę dochodowych programów rządowych i dealerskich, Amerykanom bardziej się opłaca sprzedać zepsuty samochód i kupić nowy.
Sytuacja ta sprawia, że w Ameryce można z korzyścią kupić każdy interesujący Cię model z dalszą dostawą do Polski. Jednak najpierw należałoby sprawdzić dokumenty, z którymi samochód dostał się na aukcję ubezpieczeniową, w szczególności dowiedzieć się, jaki jest jego certyfikat (Certificate Title). Ten moment jest nie mniej ważny niż rok produkcji, stan techniczny czy cena. Rodzaj dokumentu pozwala ustalić, czy sensowne jest kupowanie określonego auta z dalszej dostawą do Polski i czy w ogóle jest możliwy eksport auta z USA. Ale teraz przyjrzyjmy się rodzajom dokumentów, które posiadają samochody na aukcjach ubezpieczeniowych w USA, a jest ich znacznie więcej niż CLEAR TITLE, ORIGINAL, SALVAGE TITLE, BILL OF SALE/PART ONLY/NO TITLE oraz JUNK TITLE.
PRZEANALIZOWALIŚMY I ZBADALIŚMY WSZYSTKIE MOŻLIWE KATEGORIE TYPÓW DOKUMENTÓW.
ABANDONMENT PAPERWORK — samochody porzucone lub skonfiskowane zarówno w miejscach publicznych, jak i na terenie prywatnym. Kupujemy!
ACQ BOS — dokument, który rejestruje fakt zakupu. Jest oddawany do dyspozycji podczas przetwarzania dokumentacji w służbie celnej. Kupujemy, ale tylko na Hawajach, nie w Kalifornii.
AFFIDAVIT IN LIEU OF TITLE — dokumenty potwierdzające stan prawny sprzedawcy lub jego majątku. Wydawane są przez sprzedającego. Kupujemy.
APP FOR DUP CLEAR — ryzyko, że zamiast lotu przedstawia się duplikat. Columb Trade nie zaleca kupowania takich aut, chyba że tylko w celu dalszego demontażu. Kupujemy.
BILL OF SALE — faktura potwierdzająca sprzedaż samochodu. W przypadku braku certyfikatu nie będzie możliwości transportu zakupionego towaru z USA. Nadaje się tylko do demontażu. Występuje w kilku odmianach, ale żadna nie daje prawa do eksportu całego pojazdu: kupujemy, ale dokument wymaga przeróbki = 250$ i wyrabia się do 30 dni.
- DESTRUCTION ONLY SALVAGE — z dokumentów jest tylko elektroniczny dowód sprzedaży;
- PARTS ONLY — tylko demontaż;
- X2 — faktura sprzedaży.
CERTIFICATE OF DESTRUCTION — pojazd przeznaczony jest wyłącznie na eksport ze Stanów Zjednoczonych lub do sprzedaży w częściach. W prawie amerykańskim istnieje pewna kategoria uszkodzeń, których nie można naprawić i przy których eksploatacja pojazdów w kraju jest zabroniona.
CERTIFICATE OF ORIGIN — dokument wydawany jest na samochody nowe lub z minimalnym przebiegiem. Najczęściej samochody są wysyłane do Copart lub Insurance po kradzieży, lub konfiskacie od właściciela w postaci niezapłaconych opłat.
CERTIFICATE OF TITLE — świadectwo własności umożliwiające identyfikację właściciela pojazdu.
CLEAR — przyznawany samochodom ze statusem Salvage Title po renowacji. Dokument umożliwia wyeksportowanie samochodu ze Stanów Zjednoczonych. Ma kilka odmian:
- DEALER ONLY — tylko dealerzy mogą kupić lot, niedostępne dla prywatnych nabywców;
- LESS THAN 75% (OR EQUAL TO 75%) — wymaga napraw do 75% (ponad 75%) ceny rynkowej samochodu;
- ENDORSEMENT — pojazdy regenerowane, których zakup jest dostępny dla wszystkich uczestników.
COSMETIC TOTAL LOSS SALVAGE — wskazuje na przeprowadzony remont. Menedżerowie Columb Trade zalecają dokładne sprawdzenie historii takich partii.
COURT ORDER — postanowienie sądowe, jeżeli na pojeździe toczyło się postępowanie. Nie ma trudności w przepływie dokumentów + 30-60 dni.
FLOOD — dokument wskazuje na szkody o charakterze naturalnym (powódź, huragan, deszcz). Uszkodzenie jest trudne do oszacowania, ponieważ problemy mogą nie pojawić się natychmiast, ale po kilku miesiącach dalszej pracy.
INSURANCE BRAND — ubezpieczenie oddzielnej przesyłki cargo. Menedżerowie Columb Trade zawsze zalecają klientom ubezpieczenie samochodu na czas dostawy z USA, aby w jak największym stopniu zabezpieczyć się przed nieoczekiwanymi kosztami finansowymi.
JUNK (JUNK-ENDORSEMENT, JUNKING CERTIFICATE) — dokumenty wydawane na samochody, które uznane za całkowicie zagubione, nie można je przerejestrować i eksploatować w kraju.
WI-JUNKED VEHICLE BILL OF SALE — samochody z takimi dokumentami nie mogą być eksportowane. Wymaga się zamówienia THR.
LIEN PAPERS — partia jest wystawiona na aukcję w celu zatrzymania niespłaconego zadłużenia. Nie ma problemów w kwestiach prawnych.
MASS DEALER — sprzedawca nie jest firmą ubezpieczeniową, ale osobą prywatną.
MV-37 — certyfikaty wydawane dla porzuconych pojazdów.
MV-51B — dokument potwierdzający posiadanie pojazdu o tej samej nazwie lub wyjaśniający przyczynę braku dowodu posiadania takiego samochodu. Nie kupujemy.
MV-907A — certyfikat zderzeniowy dający właścicielowi prawo do sprzedaży pojazdu, który nie może być eksploatowany w Stanach Zjednoczonych. Kupujemy — tak.
NON REPAIRABLE — pojazdy przeznaczone wyłącznie do utylizacji lub eksportu. Kupujemy.
ORIGINAL — pojazdy o małym przebiegu lub nowe. Sprzedane z powodu aresztowania, kradzieży, konfiskaty. Częściej kupują Amerykanie niż obywatele innych krajów.
PARTS ONLY (ONLY BOS) — loty bez dokumentów, eksport z USA nie jest możliwy. Nadaje się wyłącznie do sprzedaży na części zamienne. Możesz kupić.
PERMIT TO SELL/DISMANTLE — zezwolenie na sprzedaż/demontaż pojazdu dla sprzedaży w USA lub za granicę. Kanadyjskie samochody przez USA.
PREVIOUS (PRIOR) SALVAGE — odzyskanie samochodu po wypadku, utonięciu. Zwykle taki opis lotu wskazuje na uszkodzenie samochodu w jednym stanie, a odrestaurowany w innym, aby sprzedać samochód po wyższej cenie. Menedżerowie Columb Trade dokładnie sprawdzają takie partie.
RE-SALE FINANCE — pełnomocnictwo do ponownej sprzedaży.
REBUILDABLE — wydawane na uszkodzone pojazdy, które zostały odrestaurowane po sprzedaży i wystawione na ponowną sprzedaż.
REBUILT — odnowiony pojazd, który został wcześniej wycofany z eksploatacji. Wymaga starannej kontroli w celu uzyskania zatwierdzenia do dalszego użytku w Stanach Zjednoczonych.
REBUILT/RESTORED — odrestaurowane pojazdy, które wcześniej uzyskały certyfikat Salvage Title. Często do napraw używa się starych, niskiej jakości części. Przed zakupem takich partii należy dokładnie zapoznać się z historią, aby nie naprawiać pojazd odnowa.
RECOVERED THEFT (UNRECOVERED THEFT) — samochody zwrócone po kradzieży, ale nie właścicielowi, a firmie ubezpieczeniowej. Po porwaniu ubezpieczyciel zwraca właścicielowi odszkodowanie za stratę, więc gdy samochód zostanie znaleziony, jest już w posiadaniu ubezpieczyciela. Ponieważ takie partie są sprzedawane przez firmy ubezpieczeniowe na rynku ubezpieczeniowym, nie będzie problemów z rejestracją i eksportem z USA. To jedna z najpopularniejszych opcji wybieranych przez klientów Columb Trade.
REPOSSESSED (DEALER ONLY, PAPERWORK) — pojazdy ze wszystkimi skonfiskowanymi u właściciela z powodu zadłużenia lub zaległych płatności dokumentami. Doskonała opcja dla transportu do Polski, bo za niską cenę można kupić auto bez uszkodzeń.
RESTORED — kolejny rodzaj certyfikatu, który potwierdza usunięcie uszkodzeń.
SALVAGE — najpopularniejsza kategoria certyfikatów w Copart, Insurance Auto Auction (IAAI), Manheim. Wskazuje, że samochód został skonfiskowany, ma uszkodzenia (określa się charakter uszkodzeń). Wydawany jest w kilku formatach:
- 75% OR LESS, LESS THAN 75%, MORE THAN 75% — wskazuje procent ceny naprawy od wartości rynkowej. W pierwszym przypadku samochody są kupowane w celu odrestaurowania na własny użytek, w drugim korzyści z zakupu partii są możliwe tylko wtedy, gdy kupujący jest zainteresowany szczegółami;
- DEALER ONLY — loty dostępne tylko dla dealerów, którzy później naprawiają i odsprzedają samochody;
- CERTIFICATE — certyfikat potwierdzający wykonaną naprawę;
- NON-REB — oznaczenie dla samochodów, których nie można odrestaurować;
- TITLE — opis pojazdów, których cena naprawy według ubezpieczyciela nie przekracza 50% wartości rynkowej pojazdu. Wśród samochodów dostarczanych do Polski ta kategoria zajmuje duży procent;
- TITLE-DEALER — przeznaczony wyłącznie dla kupujących — dealerów;
- ENDORSEMENT — pojazd po wypadku, dopuszczony do remontu;
- PARTS ONLY — zezwolenie na sprzedaż części zamiennych pojazdu, który nie da się naprawić;
- SALVAGE/FLOOD — certyfikaty dla samochodów dotkniętych powodzią.
SCRAP — pozwolenie na utylizację. Samochodu nie można odrestaurować ani sprzedać na części.
Certyfikaty mogą być różnie interpretowane w zależności od stanu, gdzie zostały wydane.
Dlatego tylko doświadczeni asystenci powinni być zaangażowani w wybór samochodu na amerykańskich aukcjach ubezpieczeniowych. Menedżerowie Columb Trade od wielu lat współpracują z amerykańskimi aukcjami ubezpieczeniowymi, znają wszystkie rodzaje certyfikatów i pułapki z nimi związane. Kompetentne podejście do analizy bardzo interesujących informacji to gwarancja prawidłowej i bezpiecznej lokaty pieniędzy.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!