Kultowe samochody, które zmieniły branżę motoryzacyjną: 5 legendarnych samochodów naszych czasów
Z każdym rokiem technologie rozwijają się tak szybko, że ludzie nie mają nawet czasu, aby się do nich dostosować. Jeśli kilka wieków temu wdrożenie jednego kolosalnego rozwiązania zajmowało dziesiątki lat, to teraz tempo znacznie się przyspieszyło. Głównym tego powodem są rewolucyjne rozwiązania najlepszych naukowców, przedsiębiorców, biznesmenów i projektantów. Najbardziej odważne postacie branży motoryzacyjnej nie bały się eksperymentować i tworzyły własną historię. Nawet jeśli niektóre wynalazki wydawały się beznadziejne, entuzjaści podejmowali poważne ryzyko.
Tendencję do podejmowania kontrowersyjnych decyzji rozpoczęto jeszcze sto lat temu. Na początku XX wieku amerykański przemysłowiec wprowadził i uruchomił masową produkcję maszyn. Dzięki łatwej dostawie coraz więcej osób było stać na pojazdy. Zasługa Forda polegała nie tylko na kapitalizacji biznesu, ale także na fakcie, że biznesmen był w stanie dostroić przenośnik w najdrobniejszych szczegółach. Przed nim nikomu jeszcze nie udało się stworzyć technicznie skomplikowanych produktów na przenośniku taśmowym.
Przez stulecie wynalazcy i przemysłowcy inspirowani Henrykiem Fordem tworzyli najbardziej niespotykane dotąd pojazdy. Wiele znanych korporacji ma teraz taki model samochodu, który całkowicie zmienił zdanie kierowców i wywrócił branżę do góry nogami. Najbardziej przyszłościowym markom udało się połączyć 3 główne składniki sukcesu: styl, technologię i konkurencję rynkową. Z tego powodu postrzegamy motoryzację taką, jaka jest: z samochodami elektrycznymi, hybrydami, samochodami sportowymi różnych kształtów i rozmiarów, crossoverami i minikarami.
W XXI wieku zgromadziło się co najmniej tuzin kultowych samochodów, co sprawiło, że ludzie zaczęli się zastanawiać i przemyśleć swoje wcześniejsze osiągnięcia. Wśród niektórych kierowców panuje opinia, że w naszych czasach nie było znaczących przełomów w ciągu ostatnich 20-30 lat. To nie jest prawda. Poniżej przedstawiamy TOP-5 samochodów produkowanych od 2000 roku, które zasadniczo zmieniły rozwój branży motoryzacyjnej.
TOP 5 legendarnych samochodów XXI wieku, które zmieniły nowoczesność
- Tesla model S
- Nissan Juke
- użycie zawieszenia do hatchbacku;
- zwiększenie prześwitu o kilka centymetrów;
- zaktualizowane elementy zawieszenia;
- młodzieżowe nadwozie;
- możliwość opcjonalnego dostarczenia napędu na cztery koła;
- kompetentna praca działu marketingu.
- BMW X6
- Dacia Logan
- Volvo XC60
Listę legendarnych pojazdów naszego stulecia otwiera jeden z pojazdów elektrycznych amerykańskiej marki Tesla — Model S. W 2020 roku prawie każdy producent samochodów ma swój własny model samochodu elektrycznego. Młodzi kierowcy w wieku 18-25 lat nie pamiętają nawet czasów, kiedy nie istniały pociągi elektryczne. Jednak w 2012 roku Elon Musk był uznawany za wariata.
Prawie nikt nie wierzył w sukces zielonych technologii, przemysłowcy uważali rozwój baterii za zbyt drogi i nieopłacalny. Aby rozpocząć produkcję i utylizację baterii elektrycznych, trzeba było wydać miliardy dolarów. Oczywiście idea małej firmy w tamtym czasie była odbierana sceptycznie. Słynne marki nie miały pojęcia, jak Tesla, mając bardzo skromne doświadczenie w montażu roadstera, byłby w stanie założyć przenośnik do produkcji samochodów elektrycznych.
Ale jak śpiewa Selena Gomez w jednej ze swoich piosenek — Look at her now. Tesla jest obecnie jednym z najbardziej wpływowych i najbogatszych producentów samochodów. Pomimo wysokich kosztów pojazdy tej amerykańskiej marki są sprzedawane w niesamowitych ilościach. Dzięki udanej premierze Tesli Model S, amerykańska marka zrewolucjonizowała świat. Teraz pod każdym względem można śmiało powiedzieć, że producent pokonał General Motors, Volkswagen Aktiengesellschaft i Toyotę.
Ponadto samochody elektryczne stały się tak popularne, że na stronach internetowych specjalistycznych publikacji motoryzacyjnych przydzielane są im osobne nagłówki i działy. W wielu krajach do 2030-2040 roku zamierzają zakazać lub poważnie ograniczyć produkcję modeli z silnikami spalinowymi. Priorytetem są teraz „zielone” technologie, które nie szkodzą środowisku i nie emitują spalin. Jednocześnie samochody z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi lub benzynowymi będą podlegały dodatkowym podatkom. Kierowcy będą musieli przesiąść się na pociągi elektryczne lub przynajmniej hybrydy.
Kto by pomyślał w 2012 roku, że coś takiego będzie możliwe. Wszyscy uważali wypowiedzi Muska za zbyt optymistyczne i nierealne. I nawet teraz opinia publiczna jest trochę nieufna wobec słów dewelopera i przedsiębiorcy. Elon Musk ma tendencję do przeceniania możliwości Tesli, jednak ten człowiek zawsze doprowadza do końca to, co zaczął, nawet z kilkuletnim opóźnieniem.
W porównaniu z nowoczesnymi samochodami Tesla Model S wygląda jako trochę przestarzały projekt. Jednak, aby zastąpić ten elektryczny samochód, marka od dawna przygotowuje Model 3, a także crossovery Model X i Model Y. Za każdym razem Muskowi udaje się coraz lepiej zachwycać wiernych fanów i sceptycznych kierowców. Sprawdź naszą recenzję Tesla Model Y i przekonaj się sam.
Corocznie inne koncerny wypuszczają własne, konkurencyjne produkty, ale nikomu jeszcze nie udało się pobić rekord zainteresowania Teslą. Konkurencyjne samochody elektryczne albo mają wygórowaną cenę, albo mają nieistotny i nieprzemyślany wystrój wnętrza. Z jakiegoś powodu nikt nie manipuluje wyglądem samochodu elektrycznego, ale konkurenci wciąż są daleko od technologii Tesli.
Czy wiesz, co jest najbardziej interesującą częścią historii sukcesu Tesli Model S? Wiadomo, że to nie jest pierwszy zielony samochód, ale pierwszy, który przyciągnął uwagę opinii publicznej. Przed sedanem Elon Musk produkował inne samochody, jednak zaledwie 8 lat temu udało mu się wywołać rezonans na rynku.
Mini crossover Nissan Juke trafił do sprzedaży w 2010 roku. Jego zasługa na rynku motoryzacyjnym to rewolucja w projektowaniu i stylu samochodów. Do tej pory wśród kierowców toczą się zaciekłe debaty, czy SUV jest godny uwagi, czy też można było wymyślić coś ciekawszego.
Wygląd samochodu został oparty na koncepcji Nissana Qazana, który został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2009 roku. Po tym forum tysiące kierowców nazwało samochód pokazowy jednym z najbrzydszych na świecie. Złośliwi krytycy porównali nowy produkt do Multipli Fiata. Wygoogluj, jak wygląda ten „cud”. Nawet antyfani Nissana uznają takie porównanie za surowe i obraźliwe.
Podczas gdy jeden segment nabywców Juke nienawidził każdego możliwego zasobu, inni zakochali się w koncepcji mini-crossovera. Japoński samochód podbił kierowców wygodnym wnętrzem, doskonałą zwinnością na drodze i bezproblemowym użytkowaniem.
Ponadto wygląd zewnętrzny SUV-a Nissana okazał się tak progresywny, że na drodze nadal wygląda normalnie. Od 10 lat model cieszy się stabilnym popytem, sprzedawany w dobrych partiach nawet w starym designie i zasługuje na bezgraniczną miłość kierowców.
Druga generacja modelu została wypuszczona dokładnie rok temu, ale nie wpłynęło to tak bardzo na liczbę sprzedaży „staruszków”. Tak, nowy produkt wygląda lepiej i jest lubiany przez szerszą publiczność. Jednak wielu kierowców wciąż preferuje wersję sprzed 10 lat. To prawdziwy sukces!
Po Nissanie inni producenci próbowali wykorzystać trend na miniaturowe crossovery. Na przykład, Volkswagen, Opel, Renault, Peugeot itp. I choć nikomu nie udało się pokonać sukcesu Juke, takie auta też znalazły swoich właścicieli. Podążając za trendem na mini-crossovery, pojawił się trend dla kompaktowych samochodów dostawczych.
Jaka jest główna tajemnica sukcesu Nissana Juke:
Ten przystojniak zdołał w swoim czasie przyćmić wielu konkurentów. BMW X6 nie był jedynym na świecie, który próbował promować ideę małych SUV-ów wśród mas. Kilka lat przed premierą BMW X6 SsangYong zaprezentował model Actyon. Samochód miał też bardzo ciekawy wygląd, wycięte wymiary w porównaniu z SUV-ami i kilka ciekawych rozwiązań.
Jednak w przeciwieństwie do rozwoju bawarskiej marki SsangYong Actyon był w ogóle niezauważony. Jednym z powodów jest słaby marketing. Gdyby marce udało się przeprowadzić lepszą kampanię reklamową, byłby tutaj zupełnie inny samochód.
Czy BMW udało się więc wejść na rynek wyłącznie dzięki kompetentnemu PR? Nie, każdy czynnik działał w sposób złożony. Najpierw firma hucznie zaprezentowała średniej wielkości crossovera X6 w oddzielnym pawilonie na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Potem z powodzeniem nagłośniła niekonwencjonalny projekt BMW X5 dla własnej korzyści. Rzeczywiście, podczas masowych dyskusji marka przygotowała zupełnie nowy samochód produkcyjny. Jak można się domyślić, było to BMW X6.
W 2007 roku we Frankfurcie projektant Pierre Leclerc musiał odpowiedzieć na długie pytania dotyczące koncepcji nowego crossovera. Belgowi zadano wiele pytań, dlaczego nie wybrać innego kształtu itp. Kto z krytyków domyśliłby się, że projektant stworzy zupełnie nową klasę samochodów. Do tej pory wiele firm kieruje się tym legendarnym SUV-em, a branża nigdy nie wróci do swego początku.
BMW istnieje od ponad wieku, dlatego marka posiada wiele innowacyjnych rozwiązań. To nie pierwszy raz, kiedy eksperci z Bawarii zaskoczyli publiczność nowymi rozwiązaniami i rozwojem nowego segmentu. Co wydaje się bardziej zaskakującym, wszyscy samochody są zawsze kupowani dzięki sukcesywnym kampaniom marketingowym BMW.
Niektórzy uważają, że stworzenie BMW X5 stało się dla firmy kultem. Jednak to nie jest prawda. X5 E70 to druga generacja pełnowymiarowego crossovera, zapewniająca wszystko, czego potrzebuje kierowca. Samochód jest wygodny, duży i prestiżowy. BMW X6 to okrojona i tańsza wersja X5.
Oznacza to, że kierowca prowadzi super fajny samochód, ale wydaje się, że jest to gorsze auto niż osławiona „piątka”. Dział reklamy BMW zrobił wszystko, aby ludzie spieszyli się z zakupem nowego produktu. Zwłaszcza ci, którzy nie lubią pełnowymiarowych SUV-ów lub chcą trochę zaoszczędzić.
Po udanym starcie na rynku motoryzacyjnym zaczęły pojawiać się kopie BMW X6 tylko innych marek. Wszyscy bez wyjątku zaczęli naśladować bawarską firmę: producenci samochodów premium, producenci niższej klasy, a nawet chińskie fabryki.
W 2020 roku eksperci przewidują upadek imperium kompaktowych crossoverów. Jednak sprzedaż sugeruje inaczej, zwłaszcza w regionach. Kierowcy nadal aktywnie kupują takie SUV-y.
Oto zaskakująca wiadomość dla naszych czytelników. Zwłaszcza jeśli porównywać Dacię Logan z samochodami z pierwszej trójki. W rzeczywistości ten budżetowy samochód zrewolucjonizował również rynek pierwotny. Oddział Renault w Rumunii zdołał wyprodukować taki sedan, który dosłownie zalał ulice wielu miast WNP. To prawda, nie na zawsze, ale tylko przez określony czas.
Model ten jest produkowany od 2004 roku i mniej więcej w tym czasie zaczęli to dostrzegać kierowcy z Polski, Białorusi, Ukrainy i innych krajów sąsiedzkich. Model stał się alternatywą dla droższych samochodów, używanych pojazdów z ZSRR i krótkotrwałych samochodów z ChRL.
W połowie XXI wieku wśród mieszkańców WNP rozpoczęło się polowanie na kompaktowe samochody Dacia. Kierowcom podobała się przyjemna cena, kompaktowe wymiary i akceptowalne właściwości pojazdu. Kiedyś mogliśmy znaleźć tylko Logana z tabliczką znamionową oddziału rumuńskiego, ale później producent zastąpił go tradycyjną tabliczką znamionową Renault. Dlatego większość kierowców nie kojarzy już tego pojazdu z Rumunią.
Kilka lat później do Polski zaczęli sprowadzać inne samochody: VW Polo, Hyundai Accent, Kia Solaris itp. Jednak Logan nadal znajduje się w TOP-5 niedrogich samochodów i w pełni zaspokaja potrzeby kupujących.
Producent regularnie modyfikuje platformę, uzupełnia model o nowe funkcje oraz nieznacznie modyfikuje wygląd. Dzięki temu auto długo nie psuje się, bez problemu jedzie bez uszkodzeń nawet do 200 tys. km po naszych drogach. Jedyną trudnością, jaką mają właściciele, jest znalezienie dobrego serwisu samochodowego. Urządzenie francuskich samochodów jest inne, dlatego trudniej je naprawić. Musisz szukać wąsko wyspecjalizowanego mistrza.
Volvo XC60 od wielu lat jest najbardziej bezpiecznym samochodem na świecie. Zgodnie z oceną Euro NCAP bezpieczeństwo kompaktowego crossovera szwedzkiego producenta samochodów wynosi 98% dla dorosłego pasażera. Co więcej, bezpieczeństwo czynne auta to aż 95%! Model może wydawać się niektórym niczym niezwykłym i nudnym, ale to Volvo zainicjował tendencję na stworzenie super bezpiecznych samochodów.
To w XC60 zaczęli instalować nowoczesne technologie i asystentów mających na celu poprawę bezpieczeństwa. W 2008 roku Volvo było prawie jedyną firmą na świecie, która zademonstrowała unikalny pakiet systemów chroniących kierowcę i pasażerów przed wieloma niebezpieczeństwami. Obecnie wielu asystentów ds. bezpieczeństwa elektronicznego ustawia to domyślnie, ale 10 lat temu sytuacja była zupełnie inna.
Początkowo Volvo XC60 było wyposażone w inteligentny system, który działał jako automatyczne hamowanie awaryjne. W testach zderzeniowych asystent nie zawsze działał ze 100% dokładnością. Jednak specjalistom ze Szwecji udało się wzbudzić zainteresowanie w oczach innych koncernów i wśród kierowców. Inne marki stopniowo przyjęły tę technologię. Początkowo asystent był instalowany w drogich modelach samochodów, kilka lat później został dodany do konfiguracji pojazdu w średnim i przystępnym segmencie cenowym. Ponadto w Europie taki asystent jest obowiązkowy do montażu we wszystkich rodzajach transportu drogowego.
Zaraz po systemie hamowania awaryjnego pojawił się kompaktowy crossover: technologia kontroli pasa ruchu, zatrzymywanie się przed obiektem, analiza martwego pola, ocena terenu przed parkingiem, czujnik do śledzenia samochodów od tyłu itp. Rozwój Volvo w dużej mierze przyczynił się do pojawienia się autopilotów. W pogoni za autonomią producenci samochodów zaczęli wdrażać systemy pomocnicze, doskonalić swoje umiejętności monitorowania terenu i nie tylko. Chociaż XC60 był jednym z pierwszych na drodze do autonomicznej kontroli, najbliższą dotychczas realizacji przedsięwzięcia są amerykańscy deweloperzy z Tesli. Tutaj znowu musimy wspomnieć o autopilocie Modelu Y.
Inne modele Volvo również oferują wysoki poziom niezawodności. Dopiero teraz nikomu nie udało się prześcignąć Volvo XC60 pod względem sprzedaży i popularności. Model znalazł zwolenników przede wszystkim w USA, były to małżeństwa z kilkorgiem dzieci. Był czas, kiedy samochód uważano za hit sprzedaży i takie auto w Stanach Zjednoczonych sprzedawało się szybciej niż inne samochody szwedzkiego producenta.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!